Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny....
Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.
Marzysz o własnej restauracji? Chcesz otworzyć kawiarnie? Podpowiemy Ci jak w 8 prostych krokach to zrobić.
KROK 1
DOBRY PLAN czyli BIZNESPLAN – to podstawa, od której należy zacząć planowanie swojej inwestycji. Powinien zawierać pomysł i profil działalności (jaki lokal chcemy otworzyć: kawiarnię, restaurację, cukiernię) oraz analizy rynkowe, konkurencji i grupy docelowej, do której skierowana będzie nasza oferta.
KROK 2
TROCHĘ O FINANSACH czyli FINANSOWANIE – to kolejne ważne zagadnienie, z którym musi zmierzyć się przyszły restaurator. Skąd pozyskać środki na ten cel, zarówno na zakup/wynajem lokalu, sprzętu jaki i w długim okresie na bieżące wydatki związane z prowadzeniem działalności. Czy będą to własne środki (oszczędności), czy kredyt a może dofinansowanie ze środków unijnych? Jakie wydatki planowane są w pierwszym roku działalności?
KROK 3
GARŚĆ INFORMACJI O FORMALNOŚCIACH – niełatwe, ale absolutnie konieczne zadanie dla przyszłego restauratora. Dla osób, które nie mają założonej działalności gospodarczej i restauracja będzie ich pierwszą firmą, czeka sporo formalności do załatwienia. Należy udać się do urzędów i wypełnić odpowiednie dokumenty dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego. Ponadto, nasza restauracja od tej pory musi spełniać określone wymogi BHP, SANEPID, Ochrony Przeciwpożarowej, Inspektora Nadzoru Budowlanego. Jeśli chcemy w lokalu sprzedawać alkohol, należy dopełnić formalności związane z koncesją.
KROK 4
KILKA SŁÓW O LOKALU – kupić, wynająć, zbudować – takie trzy opcje ma do wyboru nasz przyszły restaurator. Każda z nich wiąże się z nakładami finansowymi, które należy uwzględnić w KROKU 1 czyli w biznesplanie. Niezależnie od wybranej opcji musi dopełnić formalności z nimi związane. Warto dobrze przemyśleć lokalizację, która odgrywa bardzo ważną rolę w powodzeniu całego przedsięwzięcia. Dostosować ją do profilu działalności oraz środków finansowych jakimi dysponuje inwestor. Lokale w centrum miasta są częściej odwiedzane, ale i droższe. Te zlokalizowane na peryferiach miasta są tańsze, ale wymagają większych nakładów na reklamę i promocję. Zgodnie z przepisami lokal serwujący alkohol nie może sąsiadować bezpośrednio ze szkołą czy kościołem. Kupując, wynajmując lub budując lokal należy pamiętać, żeby układ pomieszczeń, instalacje były przystosowane do prowadzenia restauracji zgodnie z wymaganiami instytucji wspomnianymi w KROKU 3.
KROK 5
DOBRE WNĘTRZE – jeżeli nasz przyszły restaurator dotarł do tego punktu, znaczy że jest na półmetku do osiągnięcia zamierzonego celu. Ma już lokal i szereg dopełnionych formalności. Czas skupić się na przyjemnych aspektach otwierania restauracji i pomyśleć o wystroju lokalu oraz jego wyposażeniu. Wystrój powinien być dobrany do profilu restauracji, zawierać myśl przewodnią i być spójny. Należy pamiętać również o technologicznej części całego przedsięwzięcia czyli o wyposażeniu zaplecza kuchennego. Dobór odpowiednich urządzeń w dużym stopniu przekłada się na jakość i szybkość obsługi. Warto zainwestować w sprzęt dobrych, znanych i doświadczonych na rynku producentów urządzeń i mebli gastronomicznych.
KROK 6
DOBRE SMAKI – czyli wybór dostawców i producentów żywności. Warto postawić na świeże i dobrej jakości produkty. Jeżeli zależy nam na zadowolonych klientach i rekomendacji, nie oszczędzajmy kupując tańsze i gorsze jakościowo zamienniki. Wprowadzajmy nowości kulinarne, urozmaicajmy menu w zależności od pory roku lub sezonowości danego produktu.
KROK 7
PERSONEL – restauracje tworzą ludzie w niej pracujący. Należy pamiętać, że wspaniałe i smaczne jedzenie to zasługa dobrego szefa kuchni. Dzięki jego talentowi restauracja będzie chętnie odwiedzana i szybko zajmie wysokie miejsce na kulinarnej mapie. Szalenie ważny jest również dobór pozostałego personelu, czyli kelnerów. Powinni odznaczać się wysoką kulturą osobistą, być mili i uprzejmi. Oni również tworzą klimat restauracji. Wszyscy pracownicy powinni posiadać książeczkę zdrowia wydawaną przez SANEPID z aktualnymi badaniami.
KROK 8
REKLAMA I PROMOCJA – restauracja już działa, jedzenie pierwsza klasa, wystrój cieszy oko a klientów brak… warto pomyśleć o reklamie i promocji. Do dyspozycji młody doświadczeniem restaurator ma wiele narzędzi reklamowych. Zadbajmy o nasz wizerunek w Internecie, na początku załóżmy darmowy profil na Facebooku. W miarę rozwoju naszej działalności warto pomyśleć o stworzeniu strony Internetowej z aktualnym menu, promocjami. Tradycyjne ulotki, bilbordy i banery reklamowe również mogą być pomocne w promowaniu naszej restauracji.
Restauracja jest jak mechanizm w zegarku. Składa się z małych trybików, które współpracują ze sobą. Jeżeli jeden z nich nie działa jak należy, cały mechanizm może ulec uszkodzeniu. Tajemnicą sukcesu jest dbałość o detale oraz odpowiednie nastawienie i zaangażowanie właściciela restauracji jaki i personelu w niej pracującego.
Życzymy powodzenia!
Dział obsługi klientów
tel. (+48) 022 336 90 39
fax (+48) 022 336 90 09
Recepcja
tel. (+48) 022 336 90 00
TANAKE
ul. Puławska 426
02-884 Warszawa
mazowieckie
Zobacz na mapie >